Taksówkarze i inni kierowcy samochodów osobowych stoją często przed kuszącą perspektywą zatrzymania się na przystanku autobusowym. Wydaje się to miejsce bezpieczne i łatwe do zlokalizowania – również dla pasażerów. Umówienie się na przystanku nie wymaga więcej tłumaczenia, nie ingeruje w ruch pozostałych pojazdów i nie zagraża życiu. Czy jest jednak zgodne z prawem? Poszukując źródeł regulacji, skorzystajmy z Internetowego Systemu Aktów Prawnych pod adresem isap.sejm.gov.pl.

TAXI NA PRZYSTANKU? MANDAT 100 ZŁ

Taksówki nie mogą zatrzymywać się zarówno przy wjeździe na przystanek, jak i w odległości mniejszej niż 15 metrów (w przypadku słupa będącego oznakowaniem przystanku). Przekroczenie tego prawa grozi mandatem w wysokości 100 złotych. To samo dotyczy wszystkich innych pojazdów.

Nawet chwilowe wysadzanie czy czekanie kogoś w zatoce przystanku, blokuje dostęp autobusu, niezależnie od tego czy jest to centrum Poznania, Warszawy lub Szczecina, czy peryferyjne miasteczko. Gdyby Kodeks Drogowy zmienił ten przepis, praktyka mogłaby spowodować opóźnienia rozkładu jazdy autobusów miejskich. To z kolei przełożyłoby się na problemy życia społecznego. Tymczasem właśnie w Kodeksie Drogowym znajdziemy te jasne wytyczne dotyczące ruchu drogowego. Oprócz informacji o prędkościach, zmianach pasów czy wymijania, a także ogólnego bezpieczeństwa, przeczytamy klarowną informację, że

“zabrania się zatrzymania pojazdu(…) w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek, a na przystanku z zatoką – na całej jej długości.”

Jest to fragment Prawa o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 roku, a zaktualizowany 18 marca 2019 roku. / Rozdział 5. Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach, oddział 2. Zatrzymanie i postój, artykuł 49, paragraf 9

Wjazd do bramy, garażu albo przy przejeździe kolejowym? Niestety zatrzymywanie się w większości miejsc, które na pierwszy rzut oka wydają się idealnym obszarem parkingowym, jest zabronione. Każde utrudnienia wjazdu lub wyjazdu innym pojazdom objęte są karą finansową. Dotyczy to zwłaszcza terenów zabudowanych, dlatego najlepszymi i bezpiecznymi rozwiązaniami są parkingi. Możliwości, które wydają się logiczne i łatwe, weryfikują się w rzeczywistości ruchu drogowego. Zbyt mała ilość wolnych miejsc uniemożliwia kierowcom taksówek sprawne przemieszczanie, a pasażerom zlokalizowanie postoju lub szybsze (i tańsze) dotarcie do celu.

Kierowcy taksówek mają możliwość zatrzymania się w zatoce autobusowej tylko w jednym przypadku – i to w założeniu, że nie utrudni to komunikacji miejskiej oraz w żaden sposób nie wpłynie na życie mieszkańców czy przechodniów. Chodzi oczywiście o sytuację awaryjną, w której obowiązuje:

  1. użycie świateł awaryjnych,
  2. zastosowanie trójkąta ostrzegawczego,
  3. jak najszybsze zepchnięcie taksówki z drogi – m.in. na zatokę przystanku,
  4. podjęcie dalszych działań prowadzących do usunięcia taksówki z przystanku i naprawy usterki.

Jest to wyjątkowa okoliczność, a każde nadużycie wiąże się z konsekwencjami prawnymi.

Zamów Taxi

Wybierz dyskretną taksówskę w Gdańsku